19/10-10 17.35

Då är jag tillbaka på rummet igen. När jag kom in till Maria förut skulle hon testa att gå ut på nätet men det visade sig att man behöver lösenord, så det fick vänta. Istället gick vi ner till receptionen och fixade karta innan vi gick ut för att ta oss en titt på Istanbul.
Det är hur mycket folk som helst ute och det påminner om Thailand - fast mer i storstadsskala. Vi höll oss utmed stora gatan för att inte gå vilse och hittade en uteservering (restaurang) där vi satte oss. Jag beställde en ostpizza (det vara bara ost, bröd och några skivor tomat) och Maria en mixed kebab (kebab, chickenkebab, ris, pomme och sallad). Smakade sådär.
En av kyparna frågade vart vi var ifrån, om vi var systrar och hur gamla vi var. Vi svarade 38 och 18 och nej, vi är inte systrar - hon är min lärare. Hehe. En annan av kyparna frågade om jag var Shakira. Skrattandes svarade jag såklart nej. Efter det sa han att jag är vacker, presenterade sig och och frågade efter mitt namn. Han sa att jag skulle komma tillbaka när han slutat så vi kunde träffas då. Flashback..

Efter maten gick vi till Stora Basaren där vi kollade runt på sakerna. 4000 små butiker finns där nere i de underjordiska gångarna! Helt galet.
En sade att jag har vackra blå ögon, en kallade mig ängel, en frågade om jag var Angelina Jolie (vart fan får de allt ifrån?) och åtminstone en till frågade om jag och Maria var systrar. Den här gången gav vi upp och svarade ja när de istället frågade om vi var vänner. Blir så krångligt att förklara varje gång ^^.
Maria hittade en turkisk te-servis och utanför Basaren hittade och köpte jag ett par bruna Converse i skinn! Jag måste sluta köpa Converse... De kostade i alla fall bara 200 kr! Hoppas bara att de håller bättre än de jag köpte i Thailand, men det tror jag nog. *Sitter och beundrar mitt nya köp där de sitter så fint på mina fötter*

Efter Basaren gick vi och tittade på en stor moské. Väldigt fin. Maria gick in och tittade medan jag stannade utanför och beundrade murarna (värst vad jag beundrar!). En äldre man kom fram och pratade med mig, frågade om jag var tysk. När jag sa att jag är från Sverige och det gick upp för honom vart det är sa han: "Norway is good!" Jag höll leende med och sa hejdå när han gick.
Vi gick över torget och tittade på porten till stora universitetet, också den fin. Efteråt satte vi oss och drack te i en te-trädgård och pratade om vad som skulle hända härnäst.

Efter ett tag letade vi oss tillbaka till hotellet. Maria är inne hos sig och pratar antagligen med Andreas på Skype. Jag fick komma om jag jag ville sa hon och så kan jag få låna datorn ett tag innan de andra kommer. Går nog dit om ett tag. Ska läsa lite först, upptäckte att jag inte har någon sänglampa så får passa på nu när jag är ensam...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0