3/11-10 10.55

Sitter nu på tåget mellan Belgrad och Budapest. Tåget Thessaloniki - Belgrad blev försenat ca 2 timmar (antagligen för att pass-kontrolanterna envisas med att stå och babbla innan vi åker vidare...) så vi missade det tåg vi egentligen skulle med. Sitter nu på nästa tåg och hoppas att ingen kommer gå på och vill ha de platser som vi tagit hehe (hade inte bokat några platser så bara tog några som såg lediga ut). Har läst en hel del nu de senaste dagarna och jag har börjat på nummer 2 av 6 medhavda böcker. Har inte så mycket kvar så hoppas på att hinna börja med en tredje innan vi kommer hem.

I måndags tog vi först en promenad för att se en ruin som vi missat dagen innan. Sedan tog vi spårvagn till kusten (tog strax över en timma) där vi gick utmed stranden. Vi blev båda förvånade av att se ett antal greker i badkläder - både på stranden och i vattnet. Ingen av oss hade tagit med badkläder så det blev inget dopp för oss. Var ändå inte speciellt sugen på att bada.
Vi letade efter city men fann inget. Satte oss istället på en restaurang vid vattnet och njöt av solen och värmen. Kan stolt påstå att jag fått lite färg i ansiktet!
På restaurangen köpte Maria en grekisk sallad medan jag, ännu en gång, tog yoghurt med honung. När jag kommer hem ska jag leta upp riktig grekisk yoghurt och köpa hem honung!
Tillbaka i centrala Aten igen gick vi på ett arkeologiskt museum. Det är mysig med museum. Gick halvsovande runt bland alla statyer, smycken och krukskärvor.
Lunch åt vi på en restaurang i närheten av hotell Candia där vi bodde. Det blev en ordentlig måltid då Maria och kyparen missförstod varandra. Jag fick min kyckling kebab i pitabröd och min tallrik med pomme överöst med majonäs och riven ost. Hur gott som helst! Maria fick sin stora tallrik med kött, pomme, bröd och sallad, + en tallrik pomme + en tallrik stekt bröd + en tallrik med grekisk sallad. Jag fick äta av det jag ville så kan säga att vi båda var proppmätta när vi lämnade restaurangen.
På hotellet satt jag sedan och chattade på msn hela kvällen fram till kl 01. Hade fullt upp där ett tag med både Taskin, mamma, Hanna och Tilde.

Igår morse åt vi vår sista frukost på hotell Candia innan vi drog med oss våra väskor till tågstationen. Vi tåg ett dagtåg till Thessaloniki. Där gick vi en sväng och åt innan vi tog nästa tåg - nattåg - till Belgrad.

Framme i Budapest bör vi vara runt 18 ikväll (om inte även det här tåget blir sent) och tåget till Kraków går vid 20. Kan inte fatta att vi är påväg hem..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0