31/10-10 20.35 2.

Bussresan till Izmir på tisdagen tog ca 7 timmar. Vi åkte direkt till hotellet och ställde in våra saker på hotellrummen. Den här gången delade jag rum med Maria. Sedan gick vi och åt lunch - kebab - innan vi gick till en stor marknad. Lärarna satte sig och drack te medan vi elever fick springa runt och shoppa. Jag ville hitta balklänning så Sandra och några till sprang efter mig i mitt letande. Hittade till slut en fin klänning i ett skyltfönster som jag bestämde mig för att prova. Den är silver-grå med glitter och halterneck med "diamantstenar". I princip alla hade samlats utanför butiken när jag fått på mig klänningen och alla sa att den/jag var jättefin! Så vad fan - jag fick ner den (med Sandras hjälp) till 650 kr. Det lär jag ju knappast hitta en lika fin för hemma! Så jag lånade lite pengar av Sandi (tack igen!) och köpte den! Perfekt! Åtminstone en sak mindre att tänka på inför student och allt.
Kan ha köpt något mer. Minns inte.
Efter det letade vi upp lärarna och gick tillbaka till hotellet. På kvällen gick vi ut och åt och sedan tog vi oss ner till strandpromenaden där vi delade på oss. Lärarna gick och satte sig på ett ställe och vi på ett annat. Det var trevligt men det hände inte så mycket så jag, Alice och Evelyn gick med lärarna tillbaka till hotellet rätt så tidigt. Där satt vi inne på Alices och Evelyns rum och snackade istället. Mycket mysigare.

På onsdag morgon möttes vi alla nere på frukosten och vi kramade varandra hejdå. De skulle åka hem till Sverige medan Maria och jag skulle fortsätta vår resa. Det kändes väldigt skumt att de skulle åka, vi har kommit varandra nära och haft extremt kul tillsammans. Saknar dem hela bunten.
Maria och jag åkte till Ephesos, som för 2000 år sedan var en av världenst största städer, och kollade runt på ruinerna. Till en början regnade det och Maria köpte ett paraply (vilket hon sedan ångrade då regnet ganska snart övergick till sol) medan jag valde att trotsa vädret genom att låta bli.
Vi åkte till Kusadassi där vi kollade runt lite innan vi åkte tillbaka till hotellet i Izmir.

I torsdags åkte vi buss från Izmir till Cesme där vi köpte båtbiljetter till Chios. I Cesme var det jättefint och det var fint väder. Vi kollade runt lite och åt lunch innan vi gick på båten. Jag satt och läste hela resan.
Framme på Chios möttes vi av ösregn och kyla. Jag som bara hade shorts på mig blev kall och dyngsur. Men som tur var hade vi inga problem med att hitta till hotellet. Vi åt på första restaurangen vi kunde hitta och jag somnade fullt påklädd på sängen. Vaknade av att jag frös någon gång mitt i natten, tog ur linserna, bytte om och kröp ner i sängen. Frukost åt vi på en annan restaurang precis utanför hotellet. Ägg, bacon och bröd. Mums.

Vi köpte båtbiljetter till Aten till dagen efter och satte oss sedan på en buss mot södra Chios. Vi hamnade i någon liten by med väldigt fina gamla hus och många små trånga gator. Husen hade först spacklats och sedan målats vita. Därefter har man skrapat bort den vita färgen i olika mönster mot den grå bakgrunden. Vilket jobb! Innan vi tog bussen tillbaka igen sprang vi in i en liten livsmedelsbutik där jag köpte kåda-tuggummin. Inte världens godaste men det funkar. Bara för att det är speciellt för ön liksom.
Tillbaka i stan igen köpte jag ett shotglas (som jag för övrigt varken lyckades hitta i Balikesir eller i Izmir) och vi letade upp ett ställe där vi kunde få våra kläder tvättade. Så underbart skönt med rena kläder!
När vi skulle gå och äta började jag må illa. Det satte sig både i magen och i halsen och jag trodde jag skulle spy. Så istället för att äta något satt jag bara bredvid och försökte må bättre medan Maria åt. Jag beställde in sodavatten (kan inte dricka vanligt vatten när jag mår illa) och efter ett tag försvann illamåendet. Istället började jag känna mig svag i hela kroppen och skakade. Läskigt. Mådde som tur var bättre till vi skulle gå och jag följde med till ett internetcafé. Den kvällen hann jag fixa mig innan jag somnade, men det var fortfarande kallt hela natten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0